Een tocht naar de waterkant

24 augustus 2017 - Commewijne, Suriname

ik Parimaribo ligt aan de noordkust van Suriname waar het grenst aan de ....,Atlantische oceaan. Laandinwaarts stroomt de suriname rivier en de Commewijnerivier. Waar de rivieren in elkaar stromen worden rivierdolfijnen gezien.

Een gebied om te flaneren is de 'waterkant' langs de Suriname rivier. Het is eigenlijk het centrum van het centrum, de drukke straten liggen er omheen, statige huizen met veranda's kijken uit over de Suriname rivieren. Het onafhankelijkheidsplein, de Nationale Assemblee en daarachter Fort .... Oranje richting de Commewijne rivier. In de andere richting is de extreem hoge brug, waarschijnlijk zo gemaakt zodat containerschepen eronder door kunnen. De overslag ligt namelijk net voorbij de brug.

Vroeger was het een drukte van belang, nu is er een hoge zeewering langs de rivier gelegd en oogt het wat minder gezellig.

Er is een mooi uitzicht op district Commewijne, waar veel mooie plantages zijn. Ik zou van alles mee willen nemen voor mijn eigen moestuin.