Aankomst in Suriname

22 augustus 2017 - Cuzco, Peru

Suriname is anders dan gedacht. Kleiner; slechts vier keer zo groot als Nederland. Warmer; nog een paar graden meer dan het in Aruba was afgelopen week en met name ook landelijker. Er is geen hoogbouw. De 250.000 mensen (de helft van de inwoners) die in Paramaribo wonen, wonen voor een belangrijk deel in vrijstaande huizen.

Die huizen zijn er in allerlei vormen en maten. De grote statige houten huizen aan de waterkant ademen de sfeer van ....er zijn echter ook kleine vervallen houten 'hutjes' die in de rimboe van Afrika niet zouden misstaan.

Er zijn grote boulevards met statige huizen die prachtig zouden zijn als de straten een beetje bijgehouden zouden worden. Maar in plaats van bakken met bloeiende planten of palmen staan de stoepen vol met oude auto's, vuilniszakken of ligt de straat gewoon open.

Ongelooflijk jammer want het land is prachtig en de natuur overweldigend. Alles groeit er. Dat uit zich ook in klimplanten of bromelia's langs electriciteitssnoeren en vervallen huizen die overgroeid raken.

Het tempo van leven is ook anders dan we in europa gewend zijn. De warmte zal er mede oorzaak van zijn, maar dingen gaan niet zo snel. Een voorbeeld is ons hotel Jacana Resort, vlak bij vliegveld zorg en hoop. In Nederland zagen we dat al in een folder staan. Aan de volwassen beplanting te zien staat het Jacana er al een aantal jaar. Bij aankomst blijken de kamers fantastisch. Het zoutwater zwembad met waterval ook. Het kinderzwembad met hele grote wildwaterbaan is leeg en ziet er niet uit alsof het op korte termijn werkend zal zijn. Nog erger is het met de wellness. Op internet en in de folder staat dat er een fantastisch fitness en wellness centrum is in het hotel. De tweede dag hebben we het nog niet kunnen vinden en navraag bij de receptie leert dat het nog gebouwd moet worden, maar dat men echt voornemens is het te maken. Het restaurant kent 8 gerechten waar gemiddeld 2 uur op gewacht moet worden, een milkshake kan ook wel zo'n tijd duren. Buiten de kaart om kan je echter binnen 10 minuten een heerlijke sate krijgen en aan de poolbar is de milkshake binnen 2 minuten klaar. Kortom een land vol contrasten.

1. Oma feli:
    31 augustus 2017
    Van dat verval schrik je toch wel! Alle Surinamers die wat voor het land zouden kunnen betekenen wonen hier in Holland denk ik!!
    Is er ook te weinig personeel dat alles zo lang duurt?
    Maar jullie foto's uit de rimboe zijn prachtig!
  2. Henny en Rika:
    31 augustus 2017
    Wat maken jullie veel mee! om nooit te vergeten, maar het gaat nu opschieten voor jullie! Alleen geen fotos kunnen zien van de rimboe???
    Groetjes vanuit Schiedam!
  3. Sabine:
    1 september 2017
    Ben ook heel benieuwd naar de Surinaamse foto's!