van Palermo via het Binnenland naar Riposto

5 juli 2017 - Riposto, Italië

Tijdens een half uurtje hardlopen op donderdag ochtend in Palermo blijkt dat naast het hotel een heel 'gezondheidsdorp' ligt. Meerdere (poli) klinieken op een ommuurd stuk grond uitkijkend op zee. Overal lopen mensen met in de hand briefjes die waarschijnlijk laboratorium/ rontgenbriefjes en poliafspraken waren.
Voorbij het ziekenhuis ligt weer een oud haventje met een pittoresk straatje met wat restaurantjes er direct achter. direct daar achter een wat armer gedeelte van Palermo, bestaand uit een stuk strand en een ommuurde wijk met smalle straatjes. Erin lopen is makkelijk, de  weg eruit vinden iets lastiger.

Toen was het tijd om Villa Igeia en Palermo te verlaten. Palermo is een stad met vele contrasten maar welvarender dan gedacht, Villa Igeia een plek om nog eens terug te komen.

De weg van Palermo naar Catania leidt dwars door Sicilie over een der duurste snelwegen van de wereld. Vrijwel het hele traject is op staanders gezet. De route gaat langs Enna op een bergtop gelegen en lang de enige stad in het binnenland. Gedurende enige tijd moeten we blijven hangen achter een stoet auto's die anderen beletten in te halen. Het blijken 5 grote zwarte auto' s van Carabinieri te zijn die 2 gele geldauto's begeleiden. Veel geld, van de Maffia denken we, dus we houden eerbiedig afstand.

Via een gebied dat qua architectuur en landschap aan zuid Frankrijk doet denken gaat de weg naar de noord/oost kust en naar Riposto.
Vanuit het raam zie je de Etna liggen met een schaduw erboven die zowel een regen als een roetwolkje zou kunnen zijn.
Hotel Donna Carmela te Riposto is gelegen op een soort plantage van oa palmbomen, bloemen, cactussen en nog veel meer. Het hotel is superrustig en helemaal Zen. Mocht je een burn-out hebben dan is dat vast een goede plek om te herstellen. We hebben geen burn-out maar wel een mooi chaletje met eigen 'mini pool' gelegen in een prachtige tuin.