Bezoek aan een stadje aan de voet van de Etna, Taormina en de kust

6 juli 2017

Op weg naar het plaatje Zafferana Etnea blijkt het wolkje boven de Etna toch een rookwolkje te zijn. Er loopt nog dagelijks een 2 meter brede stroom van lava uit de vulkaan. Deze stroom heeft een temperatuur van 500 graden Celsius. De Etna is nog een heel aktieve vulkaan. Het gebied rondom haar is heel vruchtbaar geworden door de vele uitbarstingen. Overal worden olijven en druiven verbouwd en groeien bloemen en struiken zoals bougainville en oleander.
Zafferana Etnea is een mooi en welvarend bergdorpje gelegen op een helling van de Etna, de straten zijn geplaveid met lavasteen. Ook muren, bloembakken en dergelijke zijn ervan gemaakt. In de velden liggen ook overal blokken lavasteen.
Voor de kinderen hebben we een stukje puimsteen meegenomen.

De weg van Zafferana Etnea naar Taormina slingert langs de kust en door de plantages. Taormina is een van de mooiste plaatsen die we ooit zagen. Hoog op een berg uitkijkend over zee slingeren oude smalle straatjes en steegjes met mooi versierde gevels langs prachtige oude kerken, kloosters en een goed bewaard amphitheater. Overal zijn trappen en balcons met bloemen. Het is net een groot museum.

Vanuit Taormina gaat een route langs de kust waar mooie stranden en baaitjes elkaar afwisselen. Via deze weg, met een stop aan het strand en later nogeens in Zafferana Etnea voor het diner rijden we terug naar ons hotel. De week Sicilië en daarmee week 1 van ons sabattical zit erop.
Morgen vliegen we naar huis, zien we de kindjes weer en leggen we de laatste hand aan de Brazilië inpak activiteiten.