Lima

9 augustus 2017 - Lima, Peru

Woensdag 9 augustus staat een busrondreis in Lima city gepland, we gaan eerst naar Huaca Pucllana een oude tempel uit het  pre-inca tijdperk gemaakt van een soort baksteen die weer is gemaakt van een Adobe; een zand-grond-schelpen-lamapoep mix. Eigenlijk is het niet meer dan een grote solide berg stenen die afgebrokkeld is en gedeeltelijk gerestaureerd wordt zodat je de baksteen weer ziet. Indrukwekkend omdat het zo oud is; 4000 VC? Grappig omdat de werkers nu ook met eenvoudig handwerk bezig zijn. Echt mooi is het niet.

Van die Inca's waren er ooit 14 miljoen in Zuid-amerika. Dat aantal is door de Spaanse conquistadores te vuur en te zwaard geminimaliseerd, vertelt onze gids. Hij spreekt goed Engels maar vindt werkelijk alles aan Lima en Peru 'berry special'. Ook herhaalt hij veel, irritant vindt An. Bas heeft nergens last van die is na 6 weken met zijn gezin reizen zo mellow dat hij grijnzend in de bus in de file in een groep naar een gids zit te luisteren.

Een samenvatting : de Spaanse conquistadores kwamen op een zonnige januaridag voet aan land in Lima zetten. Toen lag er een groene vallei achter de stad, later werd alles dor. In 1471 kwam het ook het eerste kantoor van de grootste ellendelingen ooit geleefd 'the holy inquisition'.

Een moderne mooi wijk in Lima is rond San Isidore. In een mooi voorheen agrarisch gebied met olijfboomgaarden staan huizen in vele internationale stijlen. Er zijn veel ambassades. Een huis kost algauw 6-7 miljoen dollar. Er zijn veel aardappels...

Eindelijk gebeurt er wat. In verband met een staking van leraren en dokters is heel de binnenstad afgezet. We kunnen niet verder met de bus en moeten te voet de binnenstad in. Overal politie en militairen, alhoewel er veel zijn ogen ze relaxed. De kids mogen met ze op de foto. Indy vertelt er 1 dat hij zijn schild op de kop draagt, onder gelach van zijn maten draait hij het om.

Kruipdoor - sluipdoor komen we toch op het centrale plein. Dat is best fraai, als een oud spaans plein. Er is (1 van de) kerken en het kloosters van Fransiscus van Assisi met een mooie binnentuin en muurschilderingen die de Spanjaarden uit die tijd afbeelden. Onder de kerk werden in het verleden 25.000 mensen begraven. Later zijn de botten verzameld en geteld en nu liggen de schedels en femora van deze mensen in de catacomben in mooi patroontjes opgestapeld. Indy, Xavier en Skye vonden het prachtig. Uit de kerk stappen we weer in de bus om gedurende anderhalf door de file te rijden. Lima is veel te vol. Leuk om een keer te zien maar niet om terug te komen. Of het  zou voor het eten moeten zijn. Die dag eten we namelijk een assortiment van Peruaanse visgerechten, fantastisch lekker.

1. Ada:
    11 augustus 2017
    wat leren de kinderen hier veel van. En ze vinden het leuk!
    Mooi verhaal