Huiswerk

10 augustus 2017 - Lima, Peru

Een terugkerend struikelblok is het huiswerk. De kinderen leren veel door het reizen maar missen hun gewone schoolwerk.

Van de achthoek hebben ze boeken en schriften meegekregen en een opgave wat af moet zijn wanneer ze terugkomen. De sport wordt te proberen net iets verder te zijn.

Gedurende onze reis hebben we veel vrije tijd, toch lijken alle dagen te kort om huiswerk te kunnen maken. Het programma is lang niet altijd dagvullend, maar de kinderen hebben zoveel nieuwe indrukkend dat ze soms 'vol' lijken en ook geen zin hebben om iets te leren. Gelukkig is er altijd de iPad die als beloning ingezet kan worden. Na de tour in Lima was de opdracht vandaag een verhaal voor het blog schrijven en 2 uur officieel huiswerk. Hiermee kon 30 minuten op de IPad verdiend worden. Zo gezegd, zo gedaan. Er wordt in de twee uur een kleine pauze gehouden om de benen te strekken en de stof in te prenten. Daartoe lopen we tweemaal vanuit de kelder naar het platte dak op de achtste verdieping terwijl we de moeilijke zaken uit de les nog even door te nemen. Indy kan op het dak over de rand heen kijken, Xavier wil dat ook en jaagt zijn moeder en zussen de stuipen op het lijf door tegen de rand van het dak op te springen. Er zit niets tussen deze rand en de grond 8 verdiepingen lager. Derhalve staan we even stil bij de hoeveelheid bloed en gebroken botten die dat op zou kunnen leveren. Als toegift een dictee voor alle 3 de kinderen tijdens het wachten op de avond maaltijd.

Als ze eenmaal hun bord voor zich hebben vallen bij alle 3 de ogen bijna dicht.

1. Sas en Cees:
    10 augustus 2017
    Goed bezig allemaal! Maar weten jullie wel dat de schoolvakantie in Nederland allang begonnen is??
  2. Femke:
    10 augustus 2017
    Wat een scala aan ervaringen en gave trips, heel erg gaaf dat jullie dit doen!!!! Huiswerk lijkt me ook wel een opgave met zo veel vertier en ervaringen te verwerken! Geniet jullie allen!! Liefs uit Italië van Ella Fleur Vesper Gijs Femke
  3. Sabine:
    11 augustus 2017
    Wat fijn dat de school op deze manier jullie reis mogelijk wil maken. Snap dat je wilt proberen net iets meer te doen.

Adviesje dat ik recent las: als je iemand wil uitleggen wat er gebeurt als je van een dak (oid) springt: gooi een watermeloen vanaf die hoogte naar beneden. Schijnt enorm veel indruk te maken...

Denk dat deze reis een mega-indrukwekkende ervaring is. Geweldig toch dat ze zien dat de bouwwerken van de Inca's niet mooi waren en dat het jammer is dat ze het repareren... Leuk ook voor ons om dat soort dingen te lezen!
  4. Ada:
    11 augustus 2017
    Leuk hoor
    Het lijkt wel of de mensen daar kleiner zijn. Klopt dat?