De gemeenschap Aurora

31 augustus 2017 - Boven-Suriname, Suriname

Er is overnacht in Anaula Resort. In prachtige houten huisjes aan de rivier. De kinderen vonden het een beetje eng terwijl het huisje toch erg stevig is met gaas en glas voor de ramen. Er staan hemelbedden met klamboes. Met andere woorden: er kan niets gebeuren. De ervaringen van gisteren Piranha's, alligators zoeken, gebrul in de jungle, aapjes, grote steekmieren en alle jungle geluiden in de nacht zullen wel maken dat ze niet relaxed slapen.

15 minuten na het in slaapvallen staat Xavier al huilend in de kamer dat hij zo niet kan slapen. Ter geruststelling komt An even op de kamer erbij maar het wordt een onrustige nacht. skye huilt een paar keer. Indy kruipt, in haar slaap, alsmaar op An roepend 'opschuiven, opschuiven' en Xavier wil een deken. Desalniettemin zijn de kinderen de volgende ochtend redelijk fit.

Na het ontbijt gaan de kinderen zwemmen en dan met de boot naar Aurora, het leefgebied van onze gids Bernard. Hij is christelijk maar heeft 3 vrouwen in verschillende huizen en heel veel kinderen. De gemeenschap is half christelijk en half een andere religie. Beide hebben scholen, kerk of altaar en de christelijke een dokterspost, de andere een medicijnman. Die laatste wil wel met An op de foto terwijl hij helende kruiden voorbereid en tabak snuift. We zien de hobbelige gras landingsbaan, bereiding van cassavebrood, de medicijnman en heel veel gewassen die An ook in de moestuin of kas zou willen hebben. 2 soorten cassave; een zoete en een bittere. Van die laatste wordt brood gemaakt maar dan moet eerst het giftige blauwzuur eruit. Cocos en palmnoot palmen. Cashewnoten en Guave boom. Overal Mangobomen maar geen mango's die zijn tussen oktober en februari. Bomen met kalebassen en sinaasappels en katoen. Gewone en bakbananen, ananas en papaya. Er is teveel om op te noemen.

We zijn nog een tijdje op reis anders zou An zeker stekken meenemen.

1. Oma feli:
    31 augustus 2017
    Een tropennacht IS ook eng - dat heb ik nog wel van vroeger onthouden. Zoveel geluiden , dat duurt een tijdje om aan te wennen. En dan die beestjes overal....daar hoor ik jullie niet over?Ik vind ze harstikke STOER hoor - de volgende morgen weer helemaal fit!!
    En - Papa en Mama, hebben die eigenlijk wel een oog dicht gedaan en fit?
    Maar ik geniet wel van jullie verhalen en die prachtige foto's!
    Wat een geweldige reis!!
  2. Ada:
    31 augustus 2017
    Wat een reis zeg
    Wat maken jullie veel mee. Ik hoop dat de kindjes het later nog goed herinneren .
    Ik zou ook niet rustig slapen met die alligators in de buurt
  3. Sabine:
    1 september 2017
    Wat een heerlijke verhalen!