Commewijne en de plantages

28 augustus 2017 - Commewijne, Suriname

Het district Commewijne ligt, vanaf het centrum gezien, aan de overzijde van de Surinamerivier. In het verleden waren hier bloeiende plantages. Echte winst werd er met name gemaakt in het slaventijdperk. Daarna lijkt het niet meer rendabel geworden te zijn. Vreemd, de suikerriet plantages liggen verlaten terwijl Suriname voor veel geld suiker importeert. Dat zou in zo'n vruchtbaar land anders moeten kunnen.

Er is suikerriet, katoen en koffie verbouwd geweest. Op kleinere schaal is er nu teelt van koffie en bananen. We zien ze nergens groeien maar overal langs de weg verkopen mensen ananassen, die langer zijn dan gemiddeld. Ook langs de weg te krijgen Nangka, oftewel Jackfruit, de lievelingsvrucht van Hippy en An. Bijna niet te krijgen in Nederland. De vruchten kunnen net zo groot worden als grote watermeloenen en helaas worden ze alleen in zijn geheel verkocht, dus die blijft noodgedwongen liggen.

De route leidt langs plantagegebied. De huizen liggen op mooie plots en langs een goede weg. Huizen worden afgewisseld door moskeeën en Hindu tempels. Bij een stalletje worden mandarijnen gekocht en een lang suikerriet. Voor de ogen van de kinderen wordt dat van schors ontdaan en in stukken gehakt. Op weg verder kauwen ze erop en drinken het sap eruit. Tegelijkertijd denken ze na hoe suikerriet suiker kan geven. Indy en Skye denken in heel kleine stukjes snijden, volgens Skye daarna in een machientje en dan in een zakje. Xavier denkt dat het riet eerst uitgeperst moet worden. De verdere verwerking kunnen ze niet bedenken maar de volgende stop is bij Fort Amsterdam waar nog kanonnen, uitkijktorens, bruggen, een gevangenis, gouveneurswoning en hele grote schalen zijn waar de suiker ingekookt werd, dus nu is het proces duidelijk.

Na Fort Amsterdam gaat de reis naar Plantage Katwijk, er ligt een statig huis meet mooie oprijlaan aan de rivier. Vanuit de rivier is een irrigatiesysteem met gemetselde sluizen waarmee het land geïrrigeerd wordt. Aan een binnenwatertje liggen voormalige werknemers huisjes en iets verder de plantage ...... met hoge koffie opslag in Hollandse stijl.