Cuzco

16 augustus 2017 - Cuzco, Peru

Cuzco ligt in de heilige vallei van de Inca's. Het was een belangrijke stad en hoewel er veel Inca heiligdommen door de spanjaarden vernield zijn en gebruikt voor hun eigen kerken en gebouwen, resteert nog veel.

Het indrukwekkendst zijn de hoge wallen die de eerste verdieping van gebouwen vormen. Deze bestaan uit basalt-achtige blokken in allerlei vormen die naadloos op elkaar aansluiten.

Behalve de straten en trappen en wallen is veel van wat de Inca's maakten in Cuzco verdwenen. In de heilige vallei zelf zijn gelukkig nog wel veel nederzettingen met als hoogtepunt Macchu Picchu, een heel Inca-stadje dat pas in het begin van de vorige eeuw ontdekt is en totaal overgroeid en daardoor bewaard was.

De door de spanjaarden gebouwde kerken in Cuzco zijn heel fraai. Leukst ervan is misschien wel een schilderij van het laatste avondmaal waar Jezus en de discipelen gebakken cavia eten.

Op weg naar een lekkere koffie komen we aan het grote plein Cafe Bagdad een Nederlands sprekende peruaanse eigenaar Gary tegen. Hij studeerde in dezelfde tijd als Bas in Utrecht ICT, werkte bij Vodafone maar deed daarna een koksopleiding en is na een aantal jaren in Nederland naar Peru terug gegaan. We maken een afspraak daar 's avonds een assortiment Peruaanse specialiteiten waaronder gebakken cavia te eten. Dat blijkt wonderlijk smakelijk. Omdat Gary graag zou willen dat zijn zoon Matthew van 9 Nederlands en mogelijk meer Engels leert wisselen we telefoon nummers uit zodat Indy met hem kan skypen of facetimen.

Na veel bussen de afgelopen dagen hadden we besloten een dag te relaxen en alleen maar de stad te verkennen. Cuzco leent zich daar prima voor. Desalniettemin krijgen we de schrik van ons leven wanneer Bas de tickets nog even checkt. Er blijkt een fout in onze tickets naar Aruba te zitten! We moeten van Cuzco naar Lima naar Bogota naar Aruba vliegen en qua tijden is geboekt Lima-Bogota, Cuzco-Lima en tenslotte Bogota-Aruba. We mailen onze reisagente Ilse of er misschien een foutje in de prints geslopen is. Dat blijkt niet zo te zijn.

We moeten snel op zoek naar een ander ticket of 22 uur in de bus van Cuzco naar Lima om de vluchten naar Aruba te halen.

Gary probeert iets voor ons te regelen maar het is al te laat. De dag erna moeten we al om 5.40 op pad naar Macchu Picchu, dus zelf kunnen we ook niets meer. De moed zinkt ons langzaam in de schoenen....

1. Sabine:
    19 augustus 2017
    Maar HOE smaakt cavia nu> Wonderlijk is voor mij wel erg vaag... Zag het recentelijk op tv erg mooi (en herkenbaar) klaar gemaakt worden, maar kreeg ook daar geen enkele idee van de smaak. Ben wel benieuwd!
  2. Sabine:
    19 augustus 2017
    Wat n cliffhanger aan het einde van het verhaal...!!
  3. Ada:
    19 augustus 2017
    Wat een verhaal alweer. Het gaat nooit zoals het moet gaan. Sucses!!