Snorkelen en Duiken

25 juli 2017 - Barrinha de Baixo, Brazilië

Op dinsdag 25 juli was het zover. Indy, Jamie, Hippy en Ann gaan snorkelen en met een lange slang duiken. Celino neemt ons mee in zijn vissersboot om 7 uur 's ochtends. Dat zouden we al eerder doen maar toen kwam er een nachtelijke drinkpartij tussendoor. Voordeel nu is dat Arjan, die 's nachts in Barrinha is aangekomen, ook mee kan.

De vissers families  in Barrinha hebben allemaal een soort 'kraal' in het water waar ze 's ochtends de vissen en kreeften uithalen. Sommige liggen vlak voor de kust, andere zoals die van Celino wat verder in zee.

Vroeger doken ze gewoon met een duikbrilletje naar de bodem die tussen de 5 en 20 meter diep ligt daar. Tegenwoordig heeft Celino in zijn boot een compressor staan met een hele lange slang waar een ademautomaat in zit.

We gaan eerst snorkelen. Ann duikt naar de bodem en schat dat het 7-8 meter diep, het zicht is niet heel goed vanwege stroming maar we zien toch een berg vissen en kreeften. Daarna gaat er steeds 1 met de ademautomaat omlaag, terwijl de anderen het in de gaten houden en foto,s maken. Jamie en Indy klaren heel goed hun oren en blazen uit wanneer ze naar boven komen.

Dan gaan we door naar de volgende spot welke rond de 15-18 meter diep ligt. Zonder lood is het best lastig om op de bodem te komen. Het is wel de moeite waard. Heel veel vissen en kreeften zijn er.

Ook Indy en Jamie gaan weer met lucht en een ademautomaat omlaag, maar niet helemaal tot op de bodem. Als iedereen weer op de boot zit en we terugvaren naar Barrinha ontbijten we met verse broodjes en cola. Indy en James zitten te rillen van de kou, maar na een paar minuten in het Braziliaanse zonnetje is dat weer over.

Even op land op krachten komen en dan gaan we door naar de kiteles. Het is een zwaar leven op het strand in Barrinha.

Verstuurd vanaf mijn iPad