Het begin van onze 2e maand ; een dagje chillen

1 augustus 2017 - Iguaçu, Brazilië

De afgelopen dagen hebben we een fantastische tijd gehad op het drielandenpunt Iguazu.

We waren vanuit Sao Paulo naar Iguazu gevlogen en gingen direct de grens over naar ons appartement Los Lapachos in het Argentijnse Puerto de Iguazu. De dag erna gingen we naar het Argentijnse deel van de watervallen waar we via een treintje in een heel mooi park rondom de watervallen kwamen. We liepen over fraaie steigers eerst de bovenste route waarbij je over de watervallen uitkijkt en later de lage route op het nivo van de 'straal'. We zagen veel dieren; mooie vogels, felgekleurde vlinders, grote vissen, kleine schildpadjes. Helaas geen puma's of Jaguars, wel zagen we veel kleine miereneters die wij wasbeertjes of Skye-tjes noemden omdat we steeds eerst een neusje zagen en ze daarna probeerden je eten te pikken.

Het schijnt dat ze af en toe bijten als je ruzie over een broodje krijgt. Op zich geen ramp, maar in een land waar Rabies voorkomt moet je dan wel medicijn gaan halen. Wij zijn allemaal wel ingeent maar zelfs dan moet je aanvullende prikken gaan halen. Hoewel ze er schattig uitzien kan je ze dus niet aaien. Op deze eerste dag hebben we ongeveer 10 km gelopen en de kids waren gevloerd.

De volgende dag gingen we shoppen in het belastingparadijs Paraguay. Dat was een bijzondere ervaring. Eerst van Argentinie de grens over naar Brazilie en dan over de vriendschapsbrug naar Ciudad del Este in Paraguay. Er staat een file met auto's te wachten voor de brug, op de brug en in de stad. Onze chauffeur helpt goed met de douane op de heenreis maar vergeet ons op de weg terug uit te laten checken uit Paraguay. Daar kunnen we voorlopig niet naar terug.

Ciudad del Este is net Patpong in Bangkok, Thailand. Overal mensen met kraampjes, wandelende verkopers en eindeloos veel nep. Erg indrukwekkend voor de provinciaaltjes Skye, Xavier en Indy en vermoeiend voor Bas en Ann die de kids geen seconde los konden laten. Geen bergschoenen voor Bas of camera voor Ann kunnen kopen, wel een drone voor Cristobal waar we vanaf morgen ern aantal dagen gaan logeren in Santiago de Chili.

Na het shoppen bracht de reis ons naar de Vale Dos Dinosaurus, hetgeen Xavier fantastisch vond.

De dag erna hebben we de Braziliaanse kant van de watervallen bekeken. Dat deel is kleiner maar heeft een fantastisch uitzicht op het geheel. De watervallen zijn 3.5 km breed, 80 meter hoog en erg gaat 1.5 miljoen liter water per seconde doorheen.

Bij heel erge droogte valt hij wel eens bijna droog en bij veel regen kan het oplopen tot 45 miljoen liter water.

Maar voor de watervallen gingen we eerst naar een prachtig vogelpark. 60 % van deze vogels is gered van smokkelaars en na verzorging opgeknapt en gaan broeden. Het ligt in een ongerept deel oerwoud en het is by far het mooiste park wat we ooit zagen.

Hoogte punten waren de Toekans die op een halve meter van je kwamen zitten, de vele papegaaien waar je dichtbij kon komen, de kolibries en vlinders. Alles was even mooi en dichtbij. Na deze esthetische ervaring waren we wel toe aan een beetje aktie; met een snelle boot door de ijskoude watervallen varen. Fantastisch!

De laatste dag van Augustus hebben we gebruikt als (huiswerk) dag met een picknick bij het parkje bij ons appartement en lekker luxe dineren om de eerste maand te vieren.

Op 1 augustus gingen voor het laatst deze reis de Argentijns-Braziliaanse grens over naar een iets luxer hotel in het Braziliaanse Foz de Iguazu, dichter bij het vliegveld maar ook even een dagje zonnen en chillen voordat we morgen naar Santiago in Chili vertrekken.

1. Henny en Rika:
    2 augustus 2017
    Hoi Wat genieten jullie van deze reis!
    Wij kijken altijd naar :helemaal het einde! Van RTL 4 Dat speelt zich af in Chili en Santiago!
    Groetjes en nog veel plezier van ons!
  2. Ada:
    3 augustus 2017
    Wat leuk om te lezen. Geeft toch een ander beeld,het verhaal eromheen. Blijven doen !